سنگ‌های ساختمانی در ایران

سنگ‌های ساختمانی در ایران

07 آبان 1402

سنگ‌های ساختمانی در ایران
•    بر اساس آمارهای بین‌المللی، کشور ایران از نظر تعدد، تنوع و غنای ذخایر سنگ ساختمانی در ردیف 10 کشور عمده دارای ذخایر سرشار سنگ‌های تزئیینی و نمای جهان به شمار می‌آید
•    کشور ایران یکی چند کشور تولید کننده سنگ در جهان است که سالانه حدود 10 میلیون تن انواع سنگ در آن استخراج می‌شود، اما به علت پایین بودن فناوری بهره‌برداری از معادن و فرآوری آن در کارخانجات سنگ‌بری از یک سو و پیشی گرفتن کشورهای صنعتی در بخش فرآوری و ساخت ماشین‌آلات صنعت سنگ و ارتقای استاندارد‌های تولید از سوی دیگر تا کنون نتوانسته در عرصه‌ی بین‌المللی رقابت کند.
•    در کشور ایران 40 نوع سنگ ساختمانی شناسایی شده است و انواع معادن سنگ‌های تزئیینی و نما شامل تراورتن، مرمریت، سنگ چینی، گرانیت و مرمر با ذخایر سرشار و تنوع رنگی بالا وجود دارد که از این حیث پس از کشورهای چین و هند رتبه‌ی سوم جهان است.
•    گرانبهاترین سنگ‌های سنگ تزئینی که در ایران یافت می‌شود انواع مرمر اونیکس (روشن، سبز و رنگین)، مرمریت سیاه و قرمز و تراورتن روشن است.

•    تنوع رنگ یکی از فاکتورهای مؤثر در کیفیت سنگ است که معادن ساختمانی ایران، تنوع رنگ بالایی دارند و تنها در منطقه بیرجند سنگ‌هایی با 30 طیف رنگی استخراج می‌شود. از بابت تنوع رنگ ؛ اگر ایران در این زمینه در جایگاه نخست جهان نباشد، بدون شک در رتبه‌ی دوم قرار دارد.

تاریخچه و قدمت
سرزمین ایران نیز با پیشینه کهن خود ، آوردگاه بناهای تاریخی می‌باشد که هویت هنری و فرهنگی اعصار گذشته ما را به نمایش می‌گذارد.
•    ایران در هنر سنگ کاری قدمت 7هزار ساله دارد و حرفه سنگ‌تراشی بر پایه این هنر از سابقه طولانی برخوردار است.
•    کشور ایران چندین هزار سال است که از این منابع استفاده می‌کرده و در پانصد سال اخیر است که به صادرات این ماده معدنی اقدام نموده است. چنانچه در نوشته‌های تاریخی ، صادرات سنگ‌های ساختمانی را از پیش از صفویه می‌دانند و فی‌المثل سنگ‌های نظیر مرمر کرمان را در قواره‌های چند متری از کوه‌های آن منطقه جدا کرده و در سواحل خلیج‌فارس توسط کشتی‌های بادبانی به ایتالیا و سایر کشورهای جهان صادر می‌گردیده است.
•    سنگ‌های ساختمانی از اهمیت و ارزش قابل توجهی  برخوردار بوده است، شایان ذکر است که قدمت و بهره‌برداری از آن‌ها به هزاران سال قبل از میلاد می‌رسد.
•    برای نمونه می‌توان آثار باستانی بناهای تخت‌جمشید و شوش را در ایران یادآور شد.
 

آخرین مقالات
سنگ تراورتن و کاربرد آن
سنگ تراورتن و کاربرد آن
19 اردیبهشت 1403
مراحل فرآوری سنگ‌های ساختمانی
مراحل فرآوری سنگ‌های ساختمانی
16 اردیبهشت 1403
آینده سنگ
آینده سنگ
15 بهمن 1402