فینیشینگ یا پرداخت سنگ

فینیشینگ یا پرداخت سنگ

27 تیر 1403

" پرداخت " یا به اصطلاح " فینیشینگ " سنگ یکی از مراحل تولید و فرآوری سنگ می‌باشد که اهمیت بسیاری دارد این مرحله باعث می‌شود که بر سطح سنگ بافتی ایجاد شود و که جلوۀ‌ی بصری آن را دو چندان می‌کند. پرداخت سنگ انواع مختلفی دارد و به روش های مختلفی انجام می‌شود. همچنین این پرداخت‌ها در دوام و زیبایی سنگ‌ها تاثیر زیادی دارند. پرداخت می تواند با استفاده از دستگاه و ابزارهای مختلف و یا با استفاده از دست، انجام شود. در واقع هدف اصلی از پرداخت سنگ تغییر بافت سنگ و زیباتر کردن ظاهر آن است. هنگام خرید سنگ، توجه به نوع پرداخت سنگ می‌تواند به شما در انتخاب نوع سنگ مناسب کمک زیادی کند.

استفاده و به کار بردن سنگ‌های پرداخت شده به منظور طراحی و دیزاین فضای داخلی و خارجی ساختمان انتخاب مناسبی می‌باشد. اجرای هر پرداخت بر هر سنگ نیز مراحل مخصوص به خود را می‌طلبد.برخی از سنگ‌ها دارای مقاومت و استحکام بسیار پایینی می‌باشند، از این رو نمی‌توان بر روی آن‌ها همه مراحل پرداخت سنگ را اعمال کرد. اما فینیشینگ سنگ بر روی تمامی سنگ‌های گرانیت، مرمر، مرمریت، تراورتن، کریستال یا چینی و سایر سنگ‌های ساختمانی دیگر قابل اجرا می‌باشد.

سندبلاست/   Sandblast : فشار دانه‌های ماسه و شن  بر سطح سنگ با فشار آب

فلیم / Flame  : حرارت دادن  سطح سنگ به طور مستقیم با مشعــــل‌های گازی

هوند/ Honed  : لقمه‌های ساینده حداکثر تا شماره 400# و سپس لقمه‌های نمدی یا موکتی مخصوص هوند

بوش‌همر / Bosch hammer : با استفاده از لقمه‌های سوزنی ریزدانه‌هایی را بر سطح سنگ ایجاد می‌کنند.

چرمی / Leathere :  با استفاده از لقمه‌های فرچه‌ای و رشته‌دار لایه‌ی روی سنگ ساب می‌دهند و بعد از آن سطح سنگ بافتی مخملی به خود می‌گیرد. دستگاه‌های ساب فرچه‌های به اسم لقمه دارند که این لقمه در اندازه‌های متفاوت هستند.

بادبر/ Split Face : با استفاده از دستگاه‌های گیوتن  شگل سنگ را در امتداد قطر تکه تکه می‌کنند.

اسکراچ/Scratch  : این پرداخت یک نوع لاین فنیشینگ به معنای ایجاد بافتی با خراش‌های منظم و نا منظم بر سطح سنگ است.

کات‌همر / Cut Hammer : در وهله‌ی اول بر سطح سنگ شیارهایی با فواصل دلخواه ایجاد می‌کنند و با لقمه‌های سوزنی بوش‌همر پرداخت کات را ایجاد می‌کنند.

کتان / Cotton : از پر اصطکاک‌ترین پرداخت‌های اجرا شده بر روی سنگ‌های گرانیت ، طرح کتان بوده که با ایجاد شیارهای عمود برهم و با فواصل منظم، بافتی مشبک‌گون را به ایجاد می‌کند.

کات بروکن /   Cut Broken : در فرآیند کات بروکن سنگ، شیارهایی به موازات هم با فواصل مشخص روی سنگ ایجاد شده و سپس شیارهای ایجاد شده به وسیله چکش، اصطلاحاً لب پر شده و سطح سنگ حالت شکسته شکسته پیدا می‌نماید.

آخرین مقالات
نمای مدرن ساختمان
نمای مدرن ساختمان
07 شهریور 1403
انواع سنگ فرش
انواع سنگ فرش
06 شهریور 1403
فینیشینگ یا پرداخت سنگ
فینیشینگ یا پرداخت سنگ
27 تیر 1403