اسکوپ سنگ نما

اسکوپ سنگ نما

16 تیر 1403

اسکوپ سنگ

روش‌های اسکوپ سنگ نما

  لقمه گذاری، سیم مفتولی، دو پایه، سه پایه، پروانه‌ای، روش Z، چسباندن قطعه سنگ مستطیلی به پشت سنگ نما تقسیم می‌شوند.

§ اسکوپ سنگ نما به روش سیم مفتول

در این روش روی سطح پشتی سنگ شیارهایی به عمق ۲ میلی متر ایجاد می‌کنند. سپس سیمی مفتولی از جنس گالوانیزه را به صورت ضربدری از این دو شیار عبور می‌دهند. به این ترتیب سنگ ساختمانی به کمک سیم فلزی گالوانیزه به ملات به خوبی می‌چسبد.

لقمه‌گذاری از رایج‌نرین روش‌های محکم کردن سنگ طبیعی به نمای خارجی است. در روش لقمه گذاری، پشت سنگ را برش می‌دهند. سپس قسمت لقمه فلزی را در قسمتی که برش زده‌اند به وسیله چسب سنگ متصل می‌کنند. بعد از این کار دوغاب ماسه و سیمان را به پشت سنگ طبیعی ریخته و سنگ ساختمانی را به نمای خارجی می‌چسبانند.

§ اسکوپ سنگ نما به روش دو پایه و سه پایه

در این روش از  یک قطعه‌ی  استیل که دارای دو پایه یا دو بالچه می‌باشد، کمک می گیرند. دو پایه‌ی این قطعه را به وسیله چسب سنگ یا چسب یک دو سه، به پشت سنگ می‌چسبانند. و سپس دوغاب ماسه و سیمان را به آن اضافه می‌کنند.

روش سه پایه همان روش دوپایه است که قطعه استیل دارای سه پایه می‌باشد. اما قبل از چسباندن پایه‌ها، بر روی سنگ/ Stone، برشی ایجاد می‌کنند و پایه سومی را در محل برش می‌چسبانند.

§ اسکوپ سنگ نما به روش پروانه‌ای و Z

این روشش به دلیل شکل اسکوپ آن که شبیه به پروانه است، "پروانه‌ای" نام گرفت. روش هم‌مانند روش‌های پیشین می‌باشد با این تفاوت که شیار ایجاد شده در پشت سنگ باید زاویه ۴۵ درجه داشته باشد.

اسکوپ Z هم، اسکوپی به شکل حرف Z لاتین است. برای نصب این اسکوپ به شیار بدون هیچ زاویه‌ای ، چسب سنگ و دوغاب ماسه و سیمان احتیاج است.

§ اسکوپ سنگ نما به روش پیچ و رولپلاک

روش پیچ و رولپلاک برای زمانی استفاده می شود که سنگ نما نصب شده و مدتی از نصب آن می گذرد. در این روش سنگ نما را با دریل سوراخ کرده و سنگ را با پیچ و رولپلاک محکم می کنند.

در این اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که شیارهایی که بر سطح پشت سنگ ایجاد می کنند به وسیله دستگاه هایی مانند فرز بُر یا شیار زن اسکوپ انجام می شود

§ ضرورت اسکوپ کردن سنگ نما
می‌توان ضرورت اسکوپ سنگ نماهای ساختمان را به این صورت بیان کرد که: سنگ نماهای چسبانده شده در برابر نیروهای خارج از صفحه، ضعیف بوده و به منظور تحمل بارهای جانبی مانند زلزله و باد که منجر به خارج شدن سنگ از دیوار نما و پرتاب شدن آن به سمت خارج از صفحه می‌شود، باید اسکوپ مناسب به کار گرفه شود.

در سیستم نماهای چسبانده شده ( veneer wall ) نقش ملات یا ماده‌ی چسبانده، تحمل کردن بارهای ثقلی و نقش اسکوپ نیز به عنوان نگهدارنده می‌باشد و نقش باربری نخواهد داشت.

حالا که روش‌های اسکوپ کردن سنگ را می‌دانید، بهتر است نکات خاصی که درباره این عملیات وجود دارد را نیز به شما بگوییم:

در خصوص اسکوپ سنگ نما در ماده ۲۹ مجموعه ضوابط مندرج در پروانه‌های تخریب و نوسازی شهرداری مقرر شده است چنانچه در نما از سنگ استفاده شود باید با سیم (اسکوپ) و یا رول پلاک و یا تمهیدات اجرایی صحیح به جداره وصل شود تا از ریزش آن جلوگیری شود. همچنین درضابطه (۲) بند ۷-۸-۲ آیین نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله، استاندارد ۲۸۰۰ ویرایش ۴ (سال۱۳۹۴) نیز مقرر شده است که در صورتیکه سنگ‌ها به صورت پلاک به طور قائم نصب شوند، باید با تعبیه اسکوپ و یا مهار مناسب دیگری از جدا شدن و ریختن آن‌ها در هنکام زلزله جلوگیری شود.

 

نکات مهم:  اگر هر یک از موارد ذیل توسط سازنده و یا عوامل اجرایی پیمانکاراجرای نما ، رعایت نشد باید در چند نوبت موارد تخلف ، توسط ناظر به شهرداری گزارش شود و به سازنده دستور کار کتبی تفهیم و ابلاغ گردد و در صورت عدم تحویل دستور کار ؛ موارد از طریق اظهار نامه قضایی به مالک ابلاغ گردد..

 

 

آخرین مقالات
نمای مدرن ساختمان
نمای مدرن ساختمان
07 شهریور 1403
انواع سنگ فرش
انواع سنگ فرش
06 شهریور 1403
فینیشینگ یا پرداخت سنگ
فینیشینگ یا پرداخت سنگ
27 تیر 1403