نمای مدرن ساختمان

نمای مدرن ساختمان

07 شهریور 1403

نمــــای ساختمان

نمای ساختمان نقش هویت‌دهی به سازه را دارد و آن را از دیگر سازه‌ها متمایز و منحصر به فرد  می‌کند. یکی از متداول‌ترین و پرمصرف‌ترین متریال‌های ساختمانی، سنگ‌های ساختمانی می‌باشند. انتخاب سنگ نما برای معماران و سازندگان با چالش‌هایی همراه است که شامل در نظر گرفتن فاکتورهایی چون جنس سنگ و سازگاری آن نسبت به شرایط اقلیمی، استحکام و میزان چسبندگی، رنگ و تکسچر می‌شود و همگی مؤلفه‌هایی هستند که برای انتخاب سنگ نما بسیار حائز اهمیت است. در انتخاب سنگ باید به جنس سنگ ، ظاهر و ساختارش توجه داشت. سنگ‌ها با توجه به معادنی که از آن‌ها استخراج می‌شوند می‌توانند کیفیت متفاوتی را برخوردار باشند؛ همینطور نوع فرآوری‌هایی که بر سنگ‌ها انجام می‌شودباعث می‌شود بر کیفیت آن‌ها تأثیر بگذارد.

سبک مدرن در طراحی نما

در طراحی مدرن نما رعایت سادگی، خود به عنوان عامل اصلی تزئین سازه به شمار می‌آید. در اکثر مواقع عناصر تجسمی و بصری چون خطوط، تکسچر، رنگ ،عدم تقارن، تضاد و غیره در طراحی نما شاخصه‌هایی هستند که هویت متفاوت و مدرنی را به سازه می‌بخشد. مییدمممنمای سنگ‌ها اغلب برای ساخت خانه‌های مسکونی، تجاری و اداری به‌کار برده می‌شود. سنگ، ابزار کاربردی بسیار مهمی در ساخت نماهای گوناگون ازجمله نماهای مدرن محسوب می‌شود که امروزه در بسیاری از سازه‌های مدرن به کار گرفته می‌شود. در سبک مدرن هر چه جزئیات در ظاهر کمتر باشد و و رنگ‌ها یکنواخت‌تر و طیف خنثی‌تری داشته باشند به سبک مدرنیسم نزدیک‌تر می‌شود. 

مصالح  و متریال در نمای ساختمان

برخی از معماران در طراحی خود سعی می‌کنند از متریال‌های مختلفی بهره گیرند تا بافت متضادی را در نمای ساختمان داشته باشند، مانند استفاده از چوب به همراه سنگ، آجر و بتن، شیشه، کامپوزیت و دیگر مصالح که هر کدام با یک هدف خاص به کار برده می‌شوند. به عنوان مثال چوب به دلیل ماهیت طبیعی خود، با هدف اجرای رنگ طبیعی روی نما و به جای عمل رنگ کردن استفاده می‌شود.

عواملی دیگر در طراحی نمای مدرن، رعایت اصول مختلف از جمله استفاده از مواد و متریال استاندارد، نورپردازی، نوآوری طرح و قابلیت اجرای آن با رعایت قوانین اساسی مبتنی بر معماری مدرن است.

استفاده از پالت‌ رنگی خنثی

استفاده از پالت رنگی خنثی در طراحی نماهای مدرن به شکل چشم‌گیری مورد استقبال قرار گرفته است. پالت رنگی خنثی شامل رنگ‌های خاکستری، سیاه، سفید، دودی و رنگ‌های بسیار ملایم است که سبب ایجاد یک ترکیب زیبا و مدرن در نمای خارجی و داخلی ساختمان می‌شود. بهره‌گیری از تضاد رنگی از ویژگی‌های بسیار رایجی است که جلوه‌ی جذاب و الگویی مدرنی را به ظاهر ساختمان می‌بخشد.

شاخصه‌هایی در الگوی طراحی مدرن

آخرین مقالات
نمای مدرن ساختمان
نمای مدرن ساختمان
07 شهریور 1403
انواع سنگ فرش
انواع سنگ فرش
06 شهریور 1403
فینیشینگ یا پرداخت سنگ
فینیشینگ یا پرداخت سنگ
27 تیر 1403